Skip to main content
Back to search
  • Add to playlist

LISA

Intégrale

Compagnie Arcosm 2021 - Director : Guerry, Bertrand

Choreographer(s) : Guerry, Thomas (France)

Present in collection(s): Captation de spectacle

Video producer : Cie Arcosm

fr

LISA

Intégrale

Compagnie Arcosm 2021 - Director : Guerry, Bertrand

Choreographer(s) : Guerry, Thomas (France)

Present in collection(s): Captation de spectacle

Video producer : Cie Arcosm

fr

Lisa

The curtain opens ... Several individuals move on stage in a frenetic and determined walk. A vain agitation seems to take hold of this crowd. The bodies collide but do not look at each other. Suddenly a petrifying cry comes to break this insane ballet. This cry is that of "Lisa". A multifaceted woman-child, she constantly projects herself into a dream world, the only way for her to survive the reality of which she neither understands the rules nor the meaning.


Source: Compagnie Arcosm

More information: https://compagniearcosm.fr/

Guerry, Thomas

Born in 1978, he graduated from the Conservatoire National de Région de Lyon, then from the Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Lyon. He improved his training with Odile Duboc, Fabrice Ramalingom, Hélène Cathala, Betty Jones etc.

He joined the Skanes Dance Theatre in Sweden in 1999. He danced in "Meublé Sommairement" (2000) and in "Matière Première" (2002), produced by the association Les Carnets Bagouets; in "Les allées et Venues "(2000) and "Dehors" (2002), produced by La Veilleuse/Christine Jouve Co. He danced with Bernard Glandier in "Le Roi des Bons", Thomas Lebrun in "On prendra bien le temps d’y être", in 2001, "La Trêve(s)" in 2004, "What you want" in 2006 and in "Switch" (2007).

He founded the Arcosm Co in 2000 with Camille Rocailleux and created "Echoa" November 2001, followed by "Lisa" (2006), "La Mécanique des Anges" (2009), "Traverse" (2011), "Solonely" (2012), "Bounce!" (2013), Sublime (2015) & Subliminal (2016). He took part in the choreography of the performance Carnets de notes for the Odysee Ensemble (2003). He choreographed the solo for the State Diploma with Sylvie Giron. Two years later, he was invited by the association Les Carnets Bagouet to stage again for Les Ballets de Nancy another play of their repertoire: Les petites pièces de Berlin. The Ensemble Odyssée Co also called him to stage their new show Le concert interdit.

He wrote a feature film scenario entitled « La boîte en Fer Rouge » with Bertrand Guerry. In 2009, he worked with his brother on the scenario of the feature film « Back Home ». His choreographic experience can be seen through the sharp vision of the destruction of main character’s body.

Sources: Arcosm Co 's website

More information

compagniearcosm.fr

 

Rocailleux, Camille

Né en 1977, Camille Rocailleux étudie le piano, l'écriture musicale  et les percussions classiques de 1984 à 1999 et obtient le 1er Prix du  Conservatoire National Supérieur de Musique de Lyon.

Depuis 1997,  il se produit au sein de formations diverses telles que l'Orchestre  National de Lyon, l'Opéra National de Lyon, l'Orchestre National de  Toulouse, l'Ensemble Odyssée…

En 2000, il fonde la Cie Arcosm avec Thomas Guerry, marquant ainsi le  début d'une importante collaboration artistique et la création à ce  jour de quatre pièces musicales et chorégraphiées Echoa, Lisa, La Mécanique des Anges et Traverse qui continuent de s'épanouir aujourd'hui grâce à des tournées nationales et internationales sur les cinq continents.

Par ailleurs, il reçoit de nombreuses commandes de compositions pour  le théâtre en France et à l'étranger (Yannick Jaulin, Compagnie G.  Savary, Laurent Brethomme, Karen Acioly, Mona Heftre…), pour le cinéma  et la télévision (Gaël Morel, ARTE, Jean-Pierre Lledo…), pour des  formations instrumentales (Orchestre Philharmonique du Luxembourg,  Défilé de la Biennale de la Danse…), évolue dans le milieu de la chanson  française et internationale aux côtés d'artistes tels que Daphné,  Benjamin Biolay, Camille, Caroline Rose…

Plus récemment, il se voit confier une Carte Blanche à l'Espace  Malraux (Scène Nationale de Chambéry) lui permettant d'approfondir son  exploration du théâtre musical, imaginant des croisements atypiques  entre des formes d'expressions très variées telles que les percussions  corporelles, chant lyrique, growl death metal, human beat-box etc.

En novembre 2012, la cie Arcosm présente Solonely au Toboggan de Décines. L'année suivante, ils créent Bounce ! à destination du jeune public avant de devenir artistes associés de la Maison de la Danse de Lyon, sur la saison 2013-2014.


Source : Site de la Compagnie Arcosm

En savoir plus : compagniearcosm.fr

Guerry, Bertrand

Bertrand Guerry travaille dès 1993 sur plusieurs tournages de longs-métrage de cinéma au sein des équipes mise en scène. Il se forme auprès de réalisateurs chevronnés pendant une bonne dizaine d’années (Gaël Morel, Jean-Pierre Sinapi, Philippe Grandrieux, Eric Guirado et Nicolas Cuche).

En 1999, il réalise son premier court métrage de cinéma “Joyeux Anniversaire Mamie”.

En 2000, il devient l’administrateur de la Compagnie Arcosm, dirigé par son frère chorégraphe, Thomas

Guerry. Une passion commune autour du mouvement et de la danse les lie encore aujourd’hui.

En 2001, il crée Mitiki, une structure de production qui défend les arts croisés dans les domaines de

l’image, de la musique et du spectacle-vivant. Il en est actuellement le gérant et a produit de nombreux

courts-métrages, clips et documentaires. Mitiki accompagne également en diffusion plusieurs

compagnies de danse renommées (Compagnie Arcosm, La Vouivre, Christian Ubl/Cube, Lionel Hoche,

Malka, Adequate, Kokeshi, Zonzo…).

En 2003, il réalise deux court-métrages autour du mouvement “Au Bout Du Rouleau” et “Les Störms”.

Dès lors, il se consacre pleinement au métier de réalisateur et tourne de nouveaux courts-métrages (La mécanique des Anges, De l’air, Ocean’s Memories…), des clips (Black Lilys, Prohom, Daisy Lambert, Billie, Jina…), des publicités (Fiat, Bouygues Telecom, Ubisoft… ), des programmes courts (Picot’art) et des vidéos danse (Dancing Museums…).

En 2010, il réalise « Trois petits tours et puis s’en vont… », son premier documentaire de création en suivant la tournée aux USA de la pièce chorégraphique Echoa de la Compagnie Arcosm.

En 2011, il réalise avec Thibaut Ras “Le Prince de la Valiha”, un documentaire tourné à Madagascar auprès du musicien Rajery.

En 2012, il réalise avec Marion Crepel “Ecrire le Mouvement”, un documentaire qui révèle les secrets de la Notation et met notamment en scène Noëlle Simonet.

En 2014, il réalise avec Thibaut Ras “Je suis Bien Je vole”, un documentaire qui dévoile le travail sur scène de la chorégraphe Marie-France Roy avec des enfants trisomiques.

En 2015, il réalise “En attendant les 24Heures”, un documentaire qui livre la passion des hommes autour de la course mythique des 24 Heures du Mans. La même année, il fonde avec Thibaut Ras, la plateforme de vidéos-danse ALLWECANDO.NET et réalise de nombreuses vidéos-danse à travers la France et l’Europe. Toujours en 2015, il réalise “Le Rebond” avec Thibaut Ras, un documentaire inspiré de la pièce « Bounce ! » de la compagnie Arcosm et porté par le psychopédagogue belge Bruno Humbeeck.

Entre 2016 et 2018, il réalise son premier long-métrage de cinéma, « Mes Frères », sorti le 4 Juillet 2018 dans plus de 150 salles en France. Le film voyage dans 14 festivals à travers le monde et remporte 4 prix majeurs (Prix du meilleur scénario original et Prix de la meilleure interprétation pour l’ensemble de la distribution lors du Festival de Richmond aux USA / Prix du meilleur comédien au FIFB de Bruxelles / Prix du Cinéma Équitable).

Entre 2018 et 2019, il réalise pour France Télévisions le magazine culturel ARTOTECH, une collection

de 14 numéros de 52 minutes autour de la création dans tous ses états.

Depuis Février 2019, il prépare la production de son deuxième long-métrage de cinéma “Nous

dormirons ensemble”, écrit par Sophie Davout et qui se tournera en 2020.

Arcosm

Artictic Direction: Thomas Guerry, Camille Rocailleux

Creation: 2001

Founded in Lyon in 2001, Arcosm is co-directed by Thomas Guerry (dancer, choreographer and director) and Camille Rocailleux (percussionist, pianist and composer). The company has chosen as its main focus all forms of crossover and links between different disciplines and artistic vocabularies. It is based on the multiple ways music, song and dance can interlock. The voice, as material, rhythm, melody, timbre or texture, is an inseparable part of the musical world and adds colour, shape and theatricality to the characters. The specific skills and abilities of the performers are taken into account, but they are also invited to explore other less-familiar modes of expression. In this way, the experimentation spaces provoke new dynamics where extremely well-mastered techniques are to be found alongside precious and indispensible “fragilities”, which act as a kind of sensitive and emotional intrusion. Agitation, de-compartmentalisation: every enterprise founded based on curiosity allows apparently-distant fields of activity to be attained. So, we have no intention of suggesting a sharing of existing rules. We are coming with the ambition of constructing trajectories together which have no predetermined destination, strategies and bifurcations. We are building a set of stretches of road alongside the road, as a way of broadening the field of vision. Fragmented, fiery, audacious, serious or funny, the company's shows reflect our everyday world, times in our lives that are sometimes chaotic, sometimes rebellious or madly euphoric, but always with emotions near the surface.

The piece “Echoa”, the company's first creation (2001) in Angoulême for two dancers and two musicians, has been performed over four hundred times on French soil and has been performed by invitation in Brazil, Luxembourg, Wales, Japan and many North American states. As demands to host the piece both in France and abroad continued, even when its two creators were engaged on their second project (as performers as well as choreographers), they chose to retain it and “hand it on” to young performers, musicians and dancers like themselves, coming from similar training backgrounds (Lyon and Paris conservatoires). 


Source: Arcosm 's website ; Maison de la Danse show program


More information : compagniearcosm.fr/en

Lisa

Interpretation : Thomas Guerry, Sébastien Cormier, Anne-Cécile Chane Tune, Aline Braz Da-Silva ou Eléonore Guisnet-Meyer

Live music : Percussionnistes : Camille Rocailleux, Quentin Allemand / Chanteuse lyrique : Romie Estèves

Lights : Olivier Modol, Eric Citony

Costumes : Atelier Bonnetaille, Charlotte Pareja, Florinda Donga

Sound : Christian Hierro, Olivier Pfeiffer

Production / Coproduction of the video work : Maison de la Danse de Lyon - Charles Picq, 2008

Our videos suggestions
03:37

Couleurs de femmes

Chane, Yun (Reunion)

  • Add to playlist
03:58

Kafrine - focus

Bulin, Nadjani (Reunion)

  • Add to playlist
14:18

Sehnsucht [transmission 2015]

Waehner, Karin (France)

  • Add to playlist
11:06

To Hang

  • Add to playlist
11:59

Feathers of La Fronde

Barua, Natalia (United Kingdom)

  • Add to playlist
03:32

BGirls

  • Add to playlist
03:04

BGirls

  • Add to playlist
37:54

The Irresponsibility of Apollo

Bouvier, Joëlle (France)

  • Add to playlist
47:49

Hurry Up !

Bouvier, Joëlle (France)

  • Add to playlist
01:07:15

Blue Lady

Carlson, Carolyn (Italy)

  • Add to playlist
28:55

Carolyn Carslon, A Woman of Many Faces

Carlson, Carolyn (France)

  • Add to playlist
12:08

Blue Lady : montage d'extraits

Carlson, Carolyn (Italy)

  • Add to playlist
02:59

Jewels

Balanchine, George (France)

  • Add to playlist
15:17

Randai, danse martiale issue du randai, théâtre dansé de Sumatra Ouest [transmission 2018]

  • Add to playlist
43:25

Jours étranges, reprise 2016

Bagouet, Dominique (France)

  • Add to playlist
03:03

Luisance

Richard, Alban (France)

  • Add to playlist
01:04

SNAPSHOTS #1 Anne-Flore de Rochambeau

Ben Aïm, Christian & François (France)

  • Add to playlist
04:44

Le Cantique des cantiques

Lagraa, Abou (France)

  • Add to playlist
02:12

Moving Numbers

Swinston, Robert (France)

  • Add to playlist
03:18

Destierro

Arteaga, Mariana (Mexico)

  • Add to playlist
Our themas suggestions

Dance out loud

Exposition virtuelle

fr/en/

Yield Variations on dissuasive urban furniture

Exposition virtuelle

fr/en/

CHRISTIAN & FRANÇOIS BEN AÏM – VITAL MOMENTUM

Exposition virtuelle

fr/en/

[1930-1960]: Neoclassicism in Europe and the United States, entirely in tune with the times


Parcours

fr/en/

The “Nouvelle Danse Française” of the 1980s

In France, at the beginning of the 1980s, a generation of young people took possession of the dancing body to sketch out  their unique take on the world. 

Parcours

fr/en/

[1970-2018] Neoclassical developments: They spread worldwide, as well as having multiple repertoires and dialogues with contemporary dance.


Parcours

fr/en/

When reality breaks in

How does choreographic works are testimonies of the world? Does the contemporary artist is the product of an era, of its environment, of a culture?

Parcours

fr/en/

Butoh

On 24th May 1959, Tatsumi Hijikata portrayed the character of the "Man" in the first presentation of a play called Kinjiki (Forbidden Colours).
The Ankoku Butoh was born,

Parcours

fr/en/

States of the body

Explanation of the term « State of the body » when it’s about dance.

Parcours

fr/en/

Dance in Quebec: Untamed Bodies

First part of the Parcours about dance in Quebec, these extracts present how bodies are being used in a very physical way.

Parcours

fr/en/

Improvisation

 Discovery of improvisation’s specificities in dance. 

Parcours

fr/en/

Dance and percussion

Découvrez de quelles manières ont collaboré chorégraphes et éléments percussifs.

Parcours

fr/en/

The American origins of modern dance: [1930-1950] from the expressive to the abstract

Parcours

fr/en/

La part des femmes, une traversée numérique

Exposition virtuelle

fr/en/

“Dansons Maintenant”! A contemporary dance festival in Benin

Exposition virtuelle

fr/en/

Charles Picq, dance director

Exposition virtuelle

fr/en/

A Rite of Passage

Classical, telluric, shamanic, revolutionary? On May 29th, 1913, the first performance of Nijinski's "Rite of Spring" made such a scandal. This webdoc tells the story of this key work which inspired so many artists.

Webdoc

fr/en/

Why do I dance ?

Social dances, anti-establishment, protest dances, rhythms or identities, rituals or pleasures... There are a myriad of reasons for dancing and a myriad of points of view. A webdoc to discover, enhanced with extracts from performances and accounts from amateurs... all the right reasons for dancing!

Webdoc

fr/en/

Mexican Video Dance

Exposition virtuelle

fr/en/

Outdoor dances

Stage theater and studio are not the only places of work or performance of a choreographic piece. Sometimes dancers and choreographers dance outside.

Parcours

fr/en/
By accessing the website, you acknowledge and accept the use of cookies to assist you in your browsing.
You can block these cookies by modifying the security parameters of your browser or by clicking onthis link.
I accept Learn more