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And so you see... our honourable blue sky and ever enduring sun... can only be consumed slice by slice...

Maison de la Danse de Lyon 2018 - Director : Plasson, Fabien

Choreographer(s) : Orlin, Robyn (South Africa)

Present in collection(s): Maison de la Danse de Lyon , Saisons 2010 > 2019

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And so you see... our honourable blue sky and ever enduring sun... can only be consumed slice by slice...

Maison de la Danse de Lyon 2018 - Director : Plasson, Fabien

Choreographer(s) : Orlin, Robyn (South Africa)

Present in collection(s): Maison de la Danse de Lyon , Saisons 2010 > 2019

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Orlin, Robyn

Robyn Orlin was born in 1955 in Johannesburg and obtained bursaries to study in London (London Contemporary Dance School) and then in Chicago (School of Art Institute).

Since her first performance in Johannesburg in 1980, she has attempted to redefine choreography and the art of theatre in her country and has become one of the most committed anti-apartheid choreographers. She starts from the principle that “dance is political”, and in her pieces she examines the social and cultural situation in South Africa: its influences, its history, its rifts and its disintegration. The choreography then creates “an iconoclastic dance which puts its foot in it”, a dance-chronicle of today's South African society, skilfully handling irony and derision; a dance that shamelessly stirs up references and identities, blending traditional popular culture with the radical avant-garde, a dance that is capable of breaking down the artist-audience barrier by putting the audience at the centre of the event.

Robyn Orlin came to France for the first time in April 2000 at the invitation of La Filature Scène Nationale, Mulhouse, with “Daddy, I've seen this piece six times before...”

She achieved immediate recognition: Rencontres Chorégraphiques Internationales de Seine-Saint-Denis, Montpellier Dance Festival, Théâtre de la Ville, Paris, followed by tours all over the world.

In 2004, Robyn Orlin took part in the inauguration of the Centre National de la Danse, Pantin and composed a solo for Sophiatou Kossoko as part of “Vif du Sujet”.

In 2005 she created “When I take off my skin and touch the sky with my nose, only then I can see little voices amuse themselves...”, a piece with 6 singers from the South African Opera, then, during the summer, “Hey dude... i have talent... i'm just waiting for god...,” a solo for the dancer-choreographer Vera Mantero.
  From September 2005 Robyn Orlin was in residency for two years at the Centre National de la Danse, Pantin. In April 2007 her “L'Allegro, il penseroso ed il moderato” was premièred at the Paris National Opera.

Source : 

Digital resource - Médiathèque du Centre national de la danse
http://mediatheque.cnd.fr/spip.php?page=mediatheque-numerique-ressource&id=PHO00003887

 More information :  robynorlin.com

Silindokuhle Ibokwe Khoza, Albert

Il doit sa vocation d’artiste à ses parents : un père policier  aujourd’hui décédé issu du peuple tsonga et une mère institutrice issue  du peuple zoulou. «A la maison, les tâches ménagères étaient  inversées entre mon père et ma mère, ce qui est encore proscrit dans les  townships. J’ai eu la chance de vivre une enfance favorisée dans un  quartier défavorisé, résume-t-il. Ma mère m’emmenait tout le temps au théâtre et au cinéma. Le film Cinema Paradiso de  Giuseppe Tornatore a tout déclenché, j’ai tout de suite voulu être le  personnage du film et c’est à partir de ce moment que j’ai su que je  serais acteur, et non policier à mon tour comme l’aurait voulu la  coutume.»

C’est durant ses études d’art dramatique à l’université du Witwatersrand qu’Albert Khoza, jeune garçon «extrêmement timide et secret», développe ses engagements. Là-bas, il rejette l’enseignement trop eurocentré «où  l’on privilégiait toujours les noms de Jacques Lecoq ou de Trisha Brown  sans nous dire quoi que ce soit de nos traditions artistiques  africaines». Il apprend aussi à braver cette homophobie «intégrée par les Sud-Africains dès la plus tendre enfance sans que le gouvernement entende lutter par l’éducation» - les homosexuels sont protégés par la loi mais encore largement discriminés en Afrique du Sud.

Un combat qui passe aussi par l’affirmation de ce look de fashionista  mystique qu’il détaille devant nous : lunettes de vue façon secrétaire  Mad Men, rouge à lèvres noir des zoulous, coiffe tribale, os de chèvre  aux poignets, «l’outil des guérisseurs». Et sur les doigts  d’une seule main : une fourchette, une cuillère et un boulon de voiture,  montés en trois bagues, symboles de sa grand-mère, de sa mère et de son  père. « C’est pour rester toujours connecté à ma famille. »


Source : Libération ; "Albert Khoza, pop-chamane de Johannesburg" Par Ève Beauvallet — 3 novembre 2016

Plasson, Fabien

Born in 1977, Fabien Plasson is a video director specialized in the field of performing arts (dance , music, etc).

During his studies at the Ecole Nationale des Beaux-Arts de Lyon (joined in 1995) Fabien discovered video art. He was trained by various video artists (Joel Bartoloméo Pascal Nottoli , Eric Duyckaerts , etc).
He first experimented with the creation of installations and cinematic objects.

From 2001 to 2011, he was in charge of Ginger & Fred video Bar’s programming at La Maison de la Danse in Lyon. He discovered the choreographic field and the importance of this medium in the dissemination, mediation and pedagogical approach to dance alongside Charles Picq, who was a brilliant video director and the director of the video department at that time.

Today, Fabien Plasson is the video director at La Maison de la Danse and in charge of the video section of Numeridanse.tv, an online international  video library, and continues his creative activities, making videos of concerts, performances and also creating video sets for live performances.

Sources: Maison de la Danse ; Fabien Plasson website

More information: fabione.fr

And so you see… our honourable blue sky and ever enduring sun... can only be consumed slice by slice...

Choreography : Robyn Orlin

Interpretation : Albert Silindokuhle Ibokwe Khoza

Lights : Laïs Foulc

Costumes : Marianne Fassler

Production / Coproduction of the choreographic work : ROBIN ORLYN Production City Theater & Dance Group, Damien Valette Prod. Coproduction City Theater & Dance Group, Festival Montpellier Danse 2016, Festival d’Automne - Paris, Kinneksbond / Centre Culturel Mamer - Luxembourg, Centre Dramatique National de Haute-Normandie, La Ferme du Buisson / Scène nationale - Marne-la-Vallée. Avec le soutien d’Arcadi Île-de-France.

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