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Umwelt

Maison de la danse 2022 - Director : Plasson, Fabien

Choreographer(s) : Marin, Maguy (France)

Present in collection(s): Maison de la danse , Saisons 2020 > 2024

Video producer : Maison de la Danse de Lyon

Integral video available at Maison de la danse de Lyon

en fr

Umwelt

Maison de la danse 2022 - Director : Plasson, Fabien

Choreographer(s) : Marin, Maguy (France)

Present in collection(s): Maison de la danse , Saisons 2020 > 2024

Video producer : Maison de la Danse de Lyon

Integral video available at Maison de la danse de Lyon

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Umwelt

Nous en sommes là. A inventorier des aptitudes.
A jouer du possible sans le réaliser. A aller jusqu’à l’épuisement des  possibilités. Un épuisement qui renonce à tout ordre de préférence et à  toute organisation de but ou de signification.
On ne préfère pas celui-ci à celui-là.
On ne réalise plus, bien qu’on accomplisse.
Et c’est parce qu’on ne cesse de vouloir vivre non pas seulement de  naître, d’expérimenter non pas seulement de constater, que nous nous  dégageons de la complexité.
Que la complexité devient multiplicité.
Que le monde n’est plus complexe, mais multiple.

Une multiplicité où l’épuisement des possibles compose. Rythme.
Une multiplicité remplie de mouvements ininterrompus, avec des accélérations, des relâchements.
Des transformations constantes potentiellement capables de mettre en  joie ou en tristesse, de nous mettre en puissance ou en impuissance  d’agir.
Vivre nos capacités en transformation.
On n’est pas fait une fois pour toute.
On ne sait pas ce qu’une vie – ce qu’un corps- peut ? 
On ne sait pas quelles sont les postures qui se déclineront de nos  interférences (extérieures ou intérieures) ? Postures, accidents,  dissonances, marches et démarches. 

« Mieux assis que debout et couché qu’assis » 
(Samuel Beckett - Malone meurt)

Trop à faire avec un possible de plus en plus restreint pour se soucier de ce qui arrive encore.
Faire naître du possible à mesure qu’on en accomplit.
Car il n’y a d’existence que déploiement.

Epuiser les potentialités d’un motif par la composition,  décomposition, recomposition des variations, successions,  juxtapositions, en un flux continu : fugue et canon. Des espaces qui se  composent et se décomposent entre eux. Fragmentations et combinaisons  possibles.

Des espaces peuplés, parcourus.
« Sans ici ni ailleurs où jamais n’approcheront ni n’éloigneront de rien tous les pas de la terre. » 
(Samuel Beckett - Pour finir encore)

Construction mouvante, où la singularité rencontrée se prolongera au voisinage d’une autre.
Une construction de proche en proche.
Une construction par le milieu des choses 

Entrevoir les porosités pour dire encore la nécessité de l’adresse aux autres, de l’appel de l’indéfini.

Les « Autres » comme « mondes possibles » auxquels les déplacements, les objets confèrent une réalité toujours variable. 
Les Autres qui n’ont d’autre réalité que celle que leur voix leur donne  dans leur monde possible et qui constituent des  « histoires ».


Source : Maguy Marin

En savoir plus : compagnie-maguy-marin.fr

Marin, Maguy

Maguy Marin was born in Toulouse in 1951 and studied dance at the conservatory there before joining the Strasbourg Ballet. In 1970 she was accepted at Maurice Béjart’s school Mudra, where she stayed three years before becoming a soloist (for four seasons) with the Ballet of the 20th Century, under the direction of Maurice Béjart. A turning point would come at the end of this period seeing her shed all her previously held conceptions “allowing a multitude of creative choices, liberty and also constraints to emerge. Nothing was ever the same”. She also began questioning the body types idealized within the dance world, a subject that would become central in her work. “With Maurice Béjart the body was magnified. Youth, virtuosity, everything sparkled. And I had a problem with that. I asked myself what happened to all those other bodies, the ones that were infirm, misshapen or uncoordinated, but who managed to keep standing nonetheless.” 


Between 1980 and 1997 Maguy Marin was based at the Maison des arts in Créteil, with her company becoming an official Choreographic Centre in 1985. 


From 1998 until 2011 she directed the National Choreographic Centre in Rillieux-la-Pape. After which time the company once again became independent, setting up in Toulouse in order to continue their creative research. In 2015 the company moved again, this time to Sainte Foy-lès-Lyon, where they set up in an old carpentry factory. Their tenure there would allow them to continue to open up the immaterial space of that which is shared, something that obstinately seeks to make itself manifest while encouraging the unfolding of a new ambitious project: RAMDAM, AN ART CENTRE. It is a place of horizontal sharing, dedicated to hosting artists and audience members alike. It is also a place intent on facilitating an on-going exchange and continuous circulation between those conducting research, amateurs, students, spectators and volunteers; as well as creating bridges between different artistic practices, laboratories, places for public relations, education and reflection. 


- 1978: Grand Prix du Concours chorégraphique international de Bagnolet - 2003: Grand Prix de la danse du Syndicat de la critique for
Les applaudissements ne se mangent pas
- 2003: American Dance Festival Award 

- 2006: Special jury prize Syndicat de la critique for Umwelt
- 2008: Bessie Award for Umwelt presented at the Joyce Theater
- 2008: Grand Prix de la danse du Syndicat de la critique for Turba
- 2011: Prix Danza & Danza for “Best Contemporary Dance Piece » for Salves - 2016: Golden Lion, Venice Biennale 

More information : compagnie-maguy-marin.fr

Plasson, Fabien

Born in 1977, Fabien Plasson is a video director specialized in the field of performing arts (dance , music, etc).

During his studies at the Ecole Nationale des Beaux-Arts de Lyon (joined in 1995) Fabien discovered video art. He was trained by various video artists (Joel Bartoloméo Pascal Nottoli , Eric Duyckaerts , etc).
He first experimented with the creation of installations and cinematic objects.

From 2001 to 2011, he was in charge of Ginger & Fred video Bar’s programming at La Maison de la Danse in Lyon. He discovered the choreographic field and the importance of this medium in the dissemination, mediation and pedagogical approach to dance alongside Charles Picq, who was a brilliant video director and the director of the video department at that time.

Today, Fabien Plasson is the video director at La Maison de la Danse and in charge of the video section of Numeridanse.tv, an online international  video library, and continues his creative activities, making videos of concerts, performances and also creating video sets for live performances.

Sources: Maison de la Danse ; Fabien Plasson website

More information: fabione.fr

Umwelt

Artistic direction / Conception : Maguy Marin

Original music : Denis Mariotte

Lights : Alexandre Béneteaud

Costumes : Cathy Ray (2004), Nelly Geyres (2013)

Sound : Denis Mariotte

Other collaborations : Hervé Deroo (crédit photographique)

Production / Coproduction of the choreographic work : Compagnie Maguy Marin. Coproduction Le Théâtre de la ville, Paris ; Maison de la Danse / Pôle européen de création ; Le Toboggan, Décines. /// Nouvelle production 2013 House on Fire, avec le soutien du Programme Culture de l’Union Européenne ; théâtre Garonne - scène européenne, Toulouse ; BITTeatergarasjen, Bergen-Norvège ; Kaaitheater, Bruxelles-Belgique ; Compagnie Maguy Marin

Production / Coproduction of the video work : Maison de la Danse de Lyon - Fabien Plasson, 2022

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