Skip to main content
Back to search
  • Add to playlist

Good Boy

CN D - Centre national de la danse 2017 - Director : Centre national de la danse, Réalisation

Choreographer(s) : Buffard, Alain (France)

Present in collection(s): Centre national de la danse , CN D - Spectacles et performances

Video producer : Centre national de la danse

Integral video available at CND de Pantin

en fr

Good Boy

CN D - Centre national de la danse 2017 - Director : Centre national de la danse, Réalisation

Choreographer(s) : Buffard, Alain (France)

Present in collection(s): Centre national de la danse , CN D - Spectacles et performances

Video producer : Centre national de la danse

Integral video available at CND de Pantin

en fr

Good boy

En 1998, Alain Buffard revient à la scène avec la création de Good Boy,  autoportrait chorégraphique qui a valeur de « point zéro ». Plutôt que  d’un solo, il faudrait parler de l’invention d’une solitude, de son  élaboration minutieuse comme territoire mental et physique, zone  d’exposition et de redéfinition de soi par les marges : juste une  présence sur scène, délimitant les contours de son être à force  d’actions répétitives, posant son corps comme affirmation et comme  incertitude, champ d’exploration charnel et fictionnel. Solo de  l’effritement et de la reconstruction, Good Boy bricole une  grammaire de l’insoumission, passant en revue les stratégies à inventer  pour se refaire un corps face à la maladie, aux contraintes sociales,  aux assignations de genre. Muni de quelques accessoires – slips, scotch,  boîtes de médicaments – qu’il utilise pour « se dessiner des  prolongements, des excroissances », il élabore une esthétique du peu, de  l’insistance et de la répétition. Repris par Matthieu Doze, ce « bon  garçon » continue à agir – opposant la résistance de ses montages  physiques et subjectifs à l’énoncé qui le désigne comme sujet obéissant.
Mise à jour octobre 2017

Buffard, Alain

Alain Buffard starts dancing in 1978 with Alwin Nikolaïs at the Centre national de danse contemporaine in Angers. He dances in several productions from Brigitte Farges and Daniel Larrieu, as well as Régine Chopinot, Philippe Decouflé. He realizes a choreography for two plays with Marie-Christine Georghiu, accompanied by the Rita Mitsuko rock group, a first solo "Bleu nuit" in 1988, and Wagner's Master singers of Nuremberg staged by Claude Régy in 1989.

While carrying on his career of dancer, he works as an assistant in Anne de Villepoix 's Gallery for exhibitions on R. Zaugg, Fischli & Weiss, Chris Burden and V. Acconci. At the same time, he is a correspondent for two Norwegian daily papers, for which he covers visual arts events in France. He stops dancing between 1991 and 1996. In 1996 he makes two decisive meetings : one with Yvonne Rainer on the occasion of the updating of her play Continuous Project ­ Altered Daily by the Albrecht KNUST Quatuor, and another one with Anna Haplrin, with whom he is working as the winner of the "Villa Medicis - hors les murs" prize.

In January 1998 he creates "Good boy", his second solo, and then makes in 1999 two trios INtime / EXtime and MORE et encore. "Tout va bien" is premiered in June 2010 at Festival Montpellier Danse and his last piece "Baron Samedi" is created in April 2012 at the Théâtre de Nîmes where he was an associated artist for both seasons 2010-2011 and 2011-2012.

He also realized "My lunch with Anna", a film with Anna Halprin in California with the help of the Ministry of Foreign Affairs in France and le Fresnoy national studio for contemporary arts, where he was associated artist during the season 2004-2005.

Source: Alain Buffard 's website

Centre national de la danse, Réalisation

Since 2001, the National Center for Dance (CND) has been making recordings of its shows and educational programming and has created resources from these filmed performances (interviews, danced conferences, meetings with artists, demonstrations, major lessons, symposia specialized, thematic arrangements, etc.).

Good Boy

Artistic direction / Conception : Alain Buffard

Artistic direction assistance / Conception : Matthieu Doze

Interpretation : Matthieu Doze

Artistic consultancy / Dramaturgy : Accompagnement artistique Fanny de Chaillé

Additionnal music : Andante de la sonate n°1 en si mineur de Jean-Sébastien Bach BWV 1014 par Glenn Gould et Jaime Laredo Good boy par Kevin Coyne New York, New York par Wendy Mae Chambers Sources : disques collection Palix

Technical direction : Accompagnement technique Christophe Poux - Régie générale Jérémie Sananes

Production / Coproduction of the choreographic work : Production Association PI:ES Alain Buffard. Coproduction CN D Centre national de la danse, Théâtre de Nîmes – scène conventionnée pour la danse contemporaine. Résidence CN D Centre national de la danse. Remerciements la Ménagerie de verre-Paris et au Musée de la danse – Centre chorégraphique national de Rennes et de Bretagne. Spectacle créé en janvier 1998 à la Ménagerie de verre-Paris, Festival Les Inaccoutumés et reconstruit en 2017.

Duration : 45 minutes

Our videos suggestions

No results

Our themas suggestions

Tanz und Musik

Parcours

Anne Décoret-Ahiha

Tanz und Musik

Parcours

Die Beziehung zwischen Musik und choreografischer Schöpfung unterscheidet sich je nach den Strömungen nach den Jahrhunderten. 

Entdecken
Know more
By accessing the website, you acknowledge and accept the use of cookies to assist you in your browsing.
You can block these cookies by modifying the security parameters of your browser or by clicking onthis link.
I accept Learn more