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Eventail Onze

Maison de la Danse de Lyon 2006 - Director : Picq, Charles

Choreographer(s) : De Groat, Andy (United States) Guizerix, Jean (France) Piollet, Wilfride (France) Paré, Jean-Christophe (France)

Present in collection(s): Maison de la Danse de Lyon , Saisons 2000 > 2009

Video producer : Maison de la Danse de Lyon

Integral video available at Maison de la danse de Lyon

en fr

Eventail Onze

Maison de la Danse de Lyon 2006 - Director : Picq, Charles

Choreographer(s) : De Groat, Andy (United States) Guizerix, Jean (France) Piollet, Wilfride (France) Paré, Jean-Christophe (France)

Present in collection(s): Maison de la Danse de Lyon , Saisons 2000 > 2009

Video producer : Maison de la Danse de Lyon

Integral video available at Maison de la danse de Lyon

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Eventail Onze

"Fan Dance est  un mélange étrange de pas simples mais inhabituels, enrichis par des  mouvements de bras précis et par un espace aléatoire en constante  évolution. Un bref hymne à la beauté géométrique, à la musicalité  dansante... à la coordination physique, mentale et sensorielle... à la  discipline du groupe et à la liberté personnelle.

Je souhaite dédier La Danse des éventails à  Wilfride Piollet (1943-2015) et à Jean Guizerix (né en 1945), Étoiles  de l’Opéra de Paris. Ensemble, ils ont fait preuve d’une essentielle  fidélité et d’une amitié sans fin qui ont beaucoup comptées pour  moi." 

Andy de Groat - 2018


Source : https://olivierclarge.wixsite.com

De Groat, Andy

(1947-2019)

Andy De Groat was born in 1947 in the United States into a family of Dutch, Italian, French, German and English origins. Whilst studying at the New York School of Fine Art in 1967, he met the director Robert Wilson. He joined his troupe as a dancer, then as a choreographer for all the productions from Deafman Glance in 1971, A Letter for Queen Victoria in 1974 to Einstein on the Beach in 1976, created for the Avignon Festival.
In 1981, he received a grant from the Guggenheim Foundation in New York for his choreographic research.
He created new works in succession for red notes, including several for Jean Guizerix, Wilfride Piollet, Jean-Christophe Paré, the Choreographic Research Group of the Opera of Paris (GRCOP), the Scala in Milan, Ris et Danceries, the Ballet du Nord (Roubaix) and Wah Loo Tin Tin Co, a Montauban-based company of young performers.

Today, his work totals over sixty creations that have been presented in around twenty countries and periodically goes back to questioning the repertoire and the heritage of dance.

His company has worked regularly on lyrical productions since 1988, in particular on "The Magic Flute" (Mozart), with Robert Wilson at the Opera Bastille, Paris, "The Rake's Progress" (Stravinsky), with Alfredo Arias for the Aix-en-Provence Festival of Lyric Art and at the Operas of Lyon, Gênes and Montpellier, "Aida" (Verdi) and Klaus Michael Grüber at the Amsterdam Opera.

Source : website of the Centre national de la danse (CND, Pantin)

Guizerix, Jean

Né à Paris le 27 octobre 1945, Jean Guizerix commence la danse tardivement à l'âge de dix-sept ans. Il continue à pratiquer de façon  amateur la danse et poursuit en parallèle des études supérieures à la  Sorbonne.Devant faire un choix entre étude et danse, il choisi cette  dernière par passion et se présente au conservatoire où il est refusé.  Il se présente alors à une audition à l'Opéra de Paris en 1964.Deux ans  plus tard il est quadrille, puis coryphée l'année suivante. Nommé sujet  en1968, il se voit déjà confié des rôles de solistes notamment dans Turangalila (R.Petit) en 1969 et Arcades (A.Labis). En 1971, il est  nommé premier danseur et un an plus tard, est consacré danseur étoile.  En-dehors de son travail de danseur à l'Opéra, Jean Guizerix est également chorégraphe.Il créé son premier solo "O Tod", en 1969 pour sa femme Wilfride Piollet.

En 1986, il crée avec son épouse,une compagnie de danse avec un large  répertoire incluant des chorégraphes de divers influences.Il quitte  l'Opéra en 1990, et pour l'occasion a carte blanche pour l'organisation  de cette soirée.

De 1990 à 1998, il est professeur au CNSMDP puis il devient maitre de  ballet à l'Opéra de paris de 1998 à 2000. Il est ensuite nommé  conseiller pour la danse auprès du Ministère de l'éducation nationale  jusqu'en 2002. En 2003, il est pour quelques mois directeur artistique  intérimaire des Ballets du Nord.

Depuis 1997, il est professeur Centre National des Arts du Cirque. Il  donne actuellement des cours avec sa femme Wilfride pour leur  association "Clef de sol".

Il est également l'auteur de plusieurs ouvrages, il a notamment écrit  "Parallèle" en 1986, "le Moulin de Jerry", édition Sens et Tonka publié  en 2003 et "Livret de Giselle" par Théophile Gautier aux éditions L'une  et l'autre en 2012.


Source : theatre-contemporain.net

Piollet, Wilfride

Wilfride Piollet trained at the Paris Opera Ballet school and was given her first solo role by Maurice Béjart in “Noces” in 1965. She was made principal dancer in 1969.

Both at the Paris Opera and all over the world, she performed the great roles of classical and neoclassical repertoire. Jean Guizerix became her partner for dance and for life, and they performed the contemporary choreographies of Merce Cunningham, Lucinda Childs, Douglas Dunn, Andy de Groat, Félix Blaska, Dominique Bagouët and Daniel Larrieu, to name but a few. Piollet also danced the neoclassical works of George Balanchine, Serge Lifar, Roland Petit and Jerome Robbins, and threw herself into Belle Danse (historical dance) under the direction of Francine Lancelot. Since 1977 Piollet has choreographed her own works, which include “Le Prince de Bois”, “Huit danses hongroises”, “Renard”, “Lettera Amorosa”, “Dam'Oisel”, “Momerie”, “Ballet Figuré”, “Penthésilée” and “La Conjuration” among others. In 2003, the year in which she finished her performing career, she and Madeleine Lytton began working on the repertoire of Isadora Duncan. When Nadège Tardieu published her thesis on her method “Les Barres flexibles”, Piollet began working on a study of the image of gestures in dance (Les trois temps du corps), then with Francette Levieux (Giselle) and alongside Frédérique Liébaut on “Le corps-partition”, performed in Avignon in 2006.

Piollet choreographed new versions of the great repertoire ballets such as Coppélia, and continued to create new works in smaller form, such as “Le petit Atelier” and “Romance”. In 2005, she and Jean Guizerix choreographed “L'Amour médecin” and “Le Sicilien” for the Comédie-Française (French National Theatre), and “Anonymes” for the École nationale des Arts du cirque (ENAC – National Circus Arts School) in Rosny-sous-Bois (Seine Saint-Denis, near Paris).

From 1989 until June 2008, she taught at the Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris (CNSMDP). In 1999, she published two works on the subject of her teaching: “Rendez-vous sur tes barres flexibles” and “Barres flexibles” (published by L'Oiseau de Feu).
In 1999, on the website lesbarresflexibles.net, Piollet made the series “Les gestes de Lilou” available online. It is aimed at dance teachers, primary school teachers, parents and educators who wish to teach their pupils or children some basic notions of dance.

In February 2009, Piollet took part in a performance in which both dancers and audience moved around the Chartreuse de Villeneuve lez Avignon - “La folie d'Igitur” – a work inspired by the work of French poet Stéphane Mallarmé and directed by Andy de Groat. Piollet also performed a tango with Jean Guizerix, reinterpreted by Andy de Groat and Martin Barré.

She passed away January 20, 2015.

Further information

Digital resource - Médiathèque du Centre national de la danse
Wilfride Piollet

Updating: January 2018

Paré, Jean-Christophe

C’est au sein du Ballet de l’Opéra national de Paris que Jean-Christophe Paré commence son parcours de danseur-interprète. Nommé Premier danseur en 1984, il décide de défendre dès 1981 la possibilité d’ouvrir de nouvelles voies d’exploration du travail de l’interprétation au sein du Groupe de recherche chorégraphique de l’Opéra de Paris. Il collabore avec de nombreux chorégraphes issus de courants aussi divers que la modern dance (Paul Taylor, Twyla Tharps), la postmodern dance américaine (Alwin Nikolaïs, Merce Cunningham, Andy de Groat, Lucinda Childs), la jeune danse française (Dominique Bagouet, Régine Chopinot, Philippe Découflé, François Verret, Daniel Larrieu), la danse expressionniste allemande et plus tardivement, les danses renaissance et baroque. Il s’y réfère pour la conception des projets pédagogiques qu’il met en œuvre lorsqu’il dirige les départements danse de l’École nationale supérieure de danse de Marseille (2007-2011), puis du Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris (2014-2018).

Source : programme du CND 

Picq, Charles

Author, filmmaker and video artist Charles Picq (1952-2012) entered working life in the 70s through theatre and photography. A- fter resuming his studies (Maîtrise de Linguistique - Lyon ii, Maîtrise des sciences et Techniques de la Communication - grenoble iii), he then focused on video, first in the field of fine arts at the espace Lyonnais d'art Contemporain (ELAC) and with the group « Frigo », and then in dance.
   On creation of the Maison de la Danse in Lyon in 1980, he was asked to undertake a video documentation project that he has continued ever since. During the ‘80s, a decade marked in France by the explosion of contemporary dance and the development of video, he met numerous artists such as andy Degroat, Dominique Bagouet, Carolyn Carlson, régine Chopinot, susanne Linke, Joëlle Bouvier and regis Obadia, Michel Kelemenis. He worked in the creative field with installations and on-stage video, as well as in television with recorded shows, entertainment and documentaries.

His work with Dominique Bagouet (80-90) was a unique encounter. He documents his creativity, assisting with Le Crawl de Lucien and co-directing with his films Tant Mieux, Tant Mieux and 10 anges. in the 90s he became director of video development for the Maison de la Danse and worked, with the support of guy Darmet and his team, in the growing space of theatre video through several initiatives:
       - He founded a video library of dance films with free public access. This was a first for France. Continuing the video documentation of theatre performances, he organised their management and storage.
       - He promoted the creation of a video-bar and projection room, both dedicated to welcoming school pupils.
       - He started «présentations de saisons» in pictures.
       - He oversaw the DVD publication of Le tour du monde en 80 danses, a pocket video library produced by the Maison de la Danse for the educational sector.

       - He launched the series “scènes d'écran” for television and online. He undertook the video library's digital conversion and created Numeridanse.


His main documentaries are: enchaînement, Planète Bagouet, Montpellier le saut de l'ange, Carolyn Carlson, a woman of many faces, grand ecart, Mama africa, C'est pas facile, Lyon, le pas de deux d'une ville, Le Défilé, Un rêve de cirque.

He has also produced theatre films: Song, Vu d'ici (Carolyn Carlson), Tant Mieux, Tant Mieux, 10 anges, Necesito and So schnell, (Dominique Bagouet), Im bade wannen, Flut and Wandelung (Susanne Linke), Le Cabaret Latin (Karine Saporta), La danse du temps (Régine Chopinot), Nuit Blanche (Abou Lagraa), Le Témoin (Claude Brumachon), Corps est graphique (Käfig), Seule et WMD (Françoise et Dominique Dupuy), La Veillée des abysses (James Thiérrée), Agwa (Mourad Merzouki), Fuenteovejuna (Antonio Gades), Blue Lady revistied (Carolyn Carlson).


Source: Maison de la Danse de Lyon

Eventail Onze

Choreography : Andy De Groat, reprise par Jean Guizerix, Wilfride Piollet, Jean-Christophe Paré

Additionnal music : Michael Galasso - 4’30’’

Production / Coproduction of the video work : Maison de la Danse de Lyon - Charles Picq, 2006

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